fredag 25 mars 2011

The story begins

Flyget gick prima! KLM var grymt, alla måltider betalda och en egen tv skärm i nackstödet framför en. De hade alla de senaste filmerna som går på bio i Sverige i deras bibliotek så jag tog chansen att se senaste potter, black swan, någon romantisk komedi och lite tv. Måndag morgon blev det till att gå upp vid 7 och dra till skolan för att träffa allt och alla. Vilken dag!! Idag var vi på fängelset och träffade häktade män som satt inne för alla möjliga saker. Vilken dag...

Cape Town är verkligen allt som Sverige inte är. Här står en vit byggarbetare "dirigerar" de svarta när de arbetar vid vägen, han står bara bredvid och tittar på men jobbar precis lika hårt... Här finns en guldgruva med entreprenörer. Det finns personal som hjälper en att plocka ihop sin matkasse i butiken, när du senare går ut till bilen står det personal som vaktat din bil och som hjälper dig att bära in kassen i bilen. När du sedan kör hem och stannar vid ett röljus kommer det fram folk med soppåsar som hoppas på att du har något att slänga, så att de kan ta hand om det åt dig och få en slant för det. ALLT säljs vid röljusen! Pennor, frukt, dagstidningar, fotbolls t-shirts, u name it. Resan från matbutiken hem, som tar ca 3 min räcker för att man ska hinna se otroliga klasskillnader. Det är otroligt sorgligt men otroligt inspirerande att se hur långt folk kan gå för att få mat för dagen.

Annars trivs jag bra, känner mig redan rätt hemma. Jag reste hit med vetskapen om att jag skulle vara en outsider i detta sammanhanget eftersom att jag inte är hälften så troende som mitt sällskap och jag känner mig verkligen utanför i många situationer, det går inte att undvika. Trots det är det inte något som jag lägger mycket tanke på eftersom att det inte hade fungerat om jag hela tiden skulle tänka så. Joshua och Shani har redan förklarat för mig att vi alla är gifta med Gud och att alla borde ha en egen bibel. De är verkligen uppfostrade med ett klart budskap. Trots det så bryr de sig inte om att jag inte tror på Jesus, för när det verkligen kommer till kritan så är jag mycket roligare att leka med än de andra som är djupt troende haha. Det är det som räknas i barnens värld! Därför har jag fått två nya småttingar på svansen som ÄTER min energi till middag. Men det får man bjuda på ;D

2 kommentarer:

Anton sa...

Shit syrran! Kul att följa dig där nere! Jag ska skicka dig ett mail snart och berätta lite om det senaste i Uppsala. Här händer mycket nu!

Anonym sa...

Åååh låter jätteroligt! är allt lite (mycket) avis! ;D *puss och kram*

// Anna